Н А С О К И
За реформа и нов модел на държавните контролни системи в Р.България
Основните информационни потоци с главен източник – правителството към настоящият момент съдържат предимно данни отразяващи разкрития за реализирани крупни корупционни практики, измами, злоупотреби, различни по вид и характер присвоителни престъпления, документни нарушения, класифицирани, като деяния с криминогенен характер в целия публичен сектор в т.ч. държавните и общински търговски дружества. Всичко това отразява негативните управленски действия на отговорните длъжностни лица от предходното правителство на тройната коалиция и другите, които засягат сериозно икономическите устои на държавата в условия на дълбока икономическа криза. Едновременно с това съвсем скоро се получиха и докладите на ЕК съдържащи предимно отрицателни оценки и анализи за одита на европейските средства осъществяван от едноименната агенция към МФ, за СФУКПС, вътрешния одит и т.н..
В тази среда и в съответствие с продължаващите вече три години усилия от наша страна включващи организирането на конференции, кръгли маси и дискусии в различни формати в т.ч. с участието на МФ и всички ключови за тази сфера фигури и организиции отразени всеобхватно от медиите ние продължаваме целенасочените си действия по осъществяването на нашата кауза за радикална реформа и нов модел на държавната контролна система. За реализиране на тази цел през тази година планирахме провеждането различни срещи и мероприятия за постигането и.
Темата за държавната контролна система и значението и за българските и европейските данъкоплатци е и ще бъде съществена докато продължава да бъде неефективна и контрапродуктивна. Тук е мястото да отбележим че, към този момент усвояването на средствата по европейските фондове и програми е незначително, като основната причина за това според нас е вече осъзнатият от западните ни партьори факт, че различните степени на държавни контолни системи не работят качественно и ефективно и най-важното че е липсвала целенасочена политика и решителни действия в тази област до този момент. За това една от най-важните предпоставки за увеличаване на обема на усвояемост на тези средства е изграждането на нов модел на държавната контролна система.
За да продължи реформата в правилната посока най-напред е необходима ПОЛИТИЧЕСКА ВОЛЯ. И след, като е налице най-важната предпоставка политическа воля и решимост за реформи е необходимо да се пристъпи към следващите стъпки на процеса. Ние предлагаме в началото това да бъде изготвянето на нова Стратегия и Документ за политиката на държавния финасов контрол на РБ в изготвянето, на който да участват профилираните синдикални организации, професионалните одиторски и счетоводни организации, МФ, академичните среди, политическите сили и др. позитивно настроени фигури и организации разполагащи с експертиза в тази недооценявана и подценявана специфична област.
Ние разполагаме с конкретни предложения и експертиза по отношение на тази реформа, която можем писменно да изложим и защитим пред Вас.
Най-общо пакета от мерки, които предлагаме включва:
1.Изготвяне на нови Стратегия и Документ за политиката на държавния финасов контрол;
2.Изменение и допълнение на ЗФУКПС, ЗВОПС, ЗДФИ, ЗСПРБ;
3.Нов устройствен Закон за ДБ и Закон за работната заплата;
4.Други.
Законодателните решения и стратегическите документи трябва да отразяват перспективите и принципите за развитие на контролните системи в следния порядък:
-някои текстове засягащи правомощията и функциите вътрешния контрол и външния одит, на контролните органи да намерят отражение в Закона за устройството на държавния бюджет, предлагания от нас нов Закон за работната заплата, Търговския закон и т.н.;
-на одиторите и финансовите инспектори да се гарантира подходящо и по-високо заплащане на техния труд, да им се призне поне втора категория труд и да се прави ежегодно застраховка „Живот” за сметка на държавния бюджет;
-да се осигури администрирането на обективен и прозрачен процес по сертифициране на вътрешни одитори от МФ, като се допусне участието в процеса на представители от синдикалните, професионалните одиторски и счетоводни организации и академичните среди;
-да се премахне държавния и частния монопол при изискването за притежание на одиторски сертификати даващи право за заемането на одиторски длъжности в администрацията;
-да се регламентира функцията и фигурата на финасовия контрольор и предварителния финасов контрол в публичната администрация, като се осигури неговата независимост, обективност и професионална етика. Да се разпишат нови процедури за отразяващи мястото на този персонал в админисрацията и др. правомощия и отговорности. Към този момет в някои администрации е на пряко подчинение на ръководителя на ведомството при други разпоредители с бюджетни кредити е на пряко подчинение на директора на бюджтната дирекция или на гл.счетоводител т.е. изцяло в необективно зависимо положение;
-да се изгради нов модел на държвния финансов контрол в МФ включващ гл. дирекция в МФ и дирекции – вж. приложението!;
- да се създаде Съвет/Борд за вътрешен контрол и одит към МС на РБ, като една от функциите му е дагарантира функционалната независимост, обективност и етика на одиторския персонал, като назначаването и освобождаването на вътрешните одитори да става след санкцията му. Представители в съвета да има задължително от синдикатите, професионалните общности и академичните среди за да се гарантира неговата независимост, обективност и безпристрастност;
-да се измени и допълни ЗСПРБ, като се гарантира политическата независимост на ръководството. Да се разпишат задължителни професионални критерии за опит, ценз, стаж, сертификати, на които да отговарят ръководнителите и одиторите. Например задължително е в ръководството да участват поне двама експерти притежаващи сертификат ACCA и/или друг подходящ сертификат гарантиращи, че лицето притежава възможно най-големите счетоводни професионални познания и възможности за извършването на заверки на финасови отчети. Законодателното решение да включва и санкциониращи правомощия на СПРБ;
-законодателните решения да гарантират повишаването на обхвата и спазването на принципа „разходи-ползи” за всички контролни системи. Към настоящият момент обхвата на контролните системи е недостатъчен за да се даде обективна увереност на държавното управление, че държавния бюджет се разходва законосъобразно, целесъбразно и СФУК функционират задоволително и/или др.;
-да се създаде контролен инструмент/структура към МИЕТ, който да осъществява контрол върху дейността на държавните и др. търговски дружества /ако не се възприеме варианта да е отдел или дирекция кам МФ, както предлагаме със схемата по предлагания от нас нов модел/. Но Според нас тази функция се е изживяла вече в администрацията на МФ. Такива схадни структури са изградени например във френското Министерство на икономиката и финансите;
-да се създаде по френски образец Комисия за контрол върху финансите на политическите партии, като за целта се изведе това отдление от компетенцията на Сметната палата тъй като според нас съществува и конституциона пречка;
-Закон за счетоводството, който ясно да регламентира счетоводството в обществения сектор;
-може да се стартират консултации с политическите сили за изграждане на финансова или фискална полиция/гвардия към МФ, която в страна с ширеща се корупция ще има превантивен респектиращ ефект по отношения на прането на пари, данъчните престъпления и др.;
-други, които можем да изложим писменно или пряко при необходимост и наличие на подходяща трибуна.
25.06.2010 14:05
12.07.2010 12:57
11.01.2012 20:31
home part-time then this is the most important message you’re ever
going to read.
Here’s why:
“Businesses need ME! They’re paying me money – CASH – to a
36-year-old work-at-home mother to get my opinion.”
http://www.cash-reward-surveys.info/surveys.html
Guess what?
They also need YOU!
I’m not a marketing expert or a sales gal. In fact, I know very
little about business. But I do know exactly what I like and what
I don’t like. I know what products I would buy and what services
I would use.
Guess what? This is exactly what large companies are paying me
for. They need to know what their average customer needs and
wants. So these companies pay millions of dollars every month to
the average person. In return, the average person, myself
included, answers some questions and gives them their opinion.
You’ve got to try this out. Just click on the link below and
check it out yourself.
http://www.cash-reward-surveys.info/surveys.html
30.01.2012 12:55
20.03.2012 03:13
04.11.2012 17:50
And how you can get same results for your ivaylouzunov.blog.bg wordpress site and finally start to get tons of laser targeted traffic from search engines and get lot more sales...
I’ve set up a webpage where you can see my results (they’re impressive) and discover how I did it all here:
http://best-wp-seo-plugin.com
Now it’s important to note it’s got nothing to do with directories or article marketing or link building.
It’s just a simple plugin I used on my site, one which you can use on your ivaylouzunov.blog.bg website to help boost your rankings as well.
Find out more here:
http://best-wp-seo-plugin.com